764 بازدید
تا پایان روز گذشته بیش از ۷۰ درصد از تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار به دو شرکت ایران خودرو و سایپا پرداخت شد و با تزریق منابع نقدینگی چه از محل تسهیلات مصوب و یا منابع خود خودروسازان به قطعه سازان، قطعه سازی کشور پیش از پایان سال از بحران خارج شد.
آرش محبی نژاد در گفت و گو پرشین خودرو، با اعلام این مطلب افزود: تاکنون بدهی ۱۲۰ روزه هیچ کدام از خودروسازان به کل زنجیره تامین صفر نشده است و فقط قطعه سازان کوچک بودند که مطالبات معوق آنها صفر شد.
وی گفت: شاخص های پرداخت نشان می دهد که قطعه سازی از وضعیت قرمز خارج شده است بنابراین قطعه سازان سال ۹۸ را نه به نحو مطلوب اما به صورت قابل قبولی به پایان رسانده و به تعطیلات سال جدید می روند.
محبی نژاد با اشاره به نقش موثر پرداخت این تسهیلات برای مقابله با ویروس کرونا، خاطر نشان کرد : در صورتی که پرداخت تسهیلات در این شرایط پرداخت نمی شد یقینا قطعه سازی وضعیت حاد و غیر قابل جبرانی را داشت با این وجود اقدام دیر هنگام مسئولان به نتیجه رسید و جای دارد که از بانک مرکزی و بانک های عامل ( ملی ، تجارت ، ملت و صنعت و معدن، پارسیان ، صادرات ، سپه و اقتصاد نوین ) و همچنین رسانه ها تشکر کنم که با همکاری و کمک آنها، بخشی از بدهی های معوق ۱۲۰ روزه قطعه سازان تسویه شد.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان تصریح کرد: گزارش پرداخت ها مربوط به آخرین ساعات روز گذشته است و همچنان در آخرین روز سال خودروسازان در حال انجام پرداخت مطالبات بوده و الباقی تسهیلات مصوب شورای پول واعتبار نیز توسط برخی بانک های عامل در حال تخصیص به خودروسازان است .
محبی نژاد بیان کرد: هر چند بدهی های معوق هر دو خودروساز بزرگ به قطعه سازان به صفر نرسید و قطعه سازان کماکان طلبکار به پیشواز سال جدید می روند اما این طلب قابل تحمل است و تقریبا همه قطعه سازان بخشی از مطالباتشان را دریافت کردند.
وی در ادامه ضمن تشکر از تدبیر وزارت صمت در پرداخت مطالبات قطعه سازان کوچک تاکید کرد : با تدبیر وزارت صمت تقریبا تمام مطالبات ۱۲۰ روزه قطعه سازان کوچک پرداخت شد در حالی که به رغم آنکه ۸۰ درصد از حجم قراردادها در اختیار ۲۰ درصد قطعه سازان است اما ۲۰ درصد از مطالبات مربوط به ۸۰ درصد قطعه سازان کوچک است که مسلما از توان مالی کمتری نیز برخوردارند که تسویه مطالبات این حجم ۸۰ درصدی قطعا حرکتی خوبی بوده است.