1511 بازدید
با وجود روند تامین ارز تایرسازان طی ماههای اخیر، انتظار می رود بانک مرکزی در این زمینه فعال تر برخورد کند و درخواست های فعالان صنعتی را تنها بر روی کاغذ نبیند چرا که با تاخیر درخواست این بخش از صنعت، بیم آن می رود که طی ماههای آتی جریان تولیدات مهم و ضروری کشور با توقف مواجه شود.
به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اگرچه تولید تایرسازان در ۱۰ ماهه اول امسال رشد ۱۶ درصدی را رقم زد و این جریان در ماههای پایانی سال ۹۸ همچنان ادامه دارد اما با اتفاقاتی چون گسترش ویروس کرونا بیم آن می رود که این مساله بر جریان تولید در این صنعت تاثیر بگذارد.
این در حالی است که به گفته سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ، تاکنون انتشار ویروس کرونا تاثیری بر جریان تولید تایرسازان نداشته است اگر چه کارخانجات تولیدی برای حفظ سلامتی کارکنان و پرسنل خطوط تولید در حال برنامه ریزی هستند تا با رعایت اصول بهداشتی فضای تولید را به نحوی سالم سازی نمایند تا در روند تولید در روزهای پایانی سال خللی ایجاد نشود.
مصطفی تنها در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به تلاش صنعت تایر برای مقابله با شرایط کنونی و ادامه جریان تولید گفت: تا این لحظه هیچ برنامه ای برای کاهش ساعات فعالیت در کارخانجات تولیدی تایر صورت نگرفته است مگر آنکه اتفاقات غیر قابل پیش بینی رخ دهد که از خارج از توان کارخانجات باشد.
وی با توجه به برنامه تایرسازان برای تامین نیاز بازار اظهار داشت: تمام کارخانجات تولید تایر در کشور برای تامین نیاز بازار داخل در آخرین ماه سال با تمام توان در حال تولید هستند و در حال حاضر مشکلی به جهت تامین اولیه در روزهای پایانی سال وجود ندارد و تنها نگرانی و گلایه تولیدکنندگان تامین ارز و مواد اولیه برای تولید در سال آینده است.
وی تاکید کرد: با توجه به روند تامین ارز تایرسازان ، انتظار می رود بانک مرکزی در این زمینه فعال تر برخورد نمایند و درخواست های فعالان صنعتی را تنها بر روی کاغذ نبیند زیرا اگر درخواست های صنعتگران معوق شود بیم آن می رود که طی ماههای آتی جریان تولیدات مهم و ضروری کشور با متوقف مواجه شود.
سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در ادامه با اشاره به جریان تولید در صنعت تایر افزود : طی ۱۰ ماهه امسال بیش از ۳۴ میلیون حلقه تایر در کشور تولید شده است که از این میزان حدود ۱۵ میلیون حلقه تایر سواری در کشور تولید شده که نسبت به ۱۰ ماهه سال قبل ۱۶ درصد رشد تولید صورت گرفته است و همچنان رشد تولید در کارخانجات تولید تایر ادامه دارد.
تنها با اشاره به برخی مشکلات مربوط به تامین تایر رینگ ۱۶ مخصوص وانت نیسان و کامیونتها در ماههای اخیر، گفت: در حال حاضر مشکلی به لحاظ تامین این نوع تایر در کشور وجود ندارد و تمام کارخانجات تولیدی رینگ های ۱۶ وانتی و کامیونی با قدرت در حال تولید هستند.
وی همچنین در ارتباط با قیمت گذاری تایرهای رینگ ۱۶ یاد آور شد: این موضوع در سازمان حمایت مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به اینکه کارخانهها رغبتی به تولید این نوع تایر به دلیل بالا بودن قیمت تمامشده تولید نداشتند، حدود یک ماه پیش در قیمتها بازنگری صورت گرفت بنابراین قیمت تایرهای وانتی در کارخانجات افزایش یافت و با ادامه تولید در حال حاضر کمبود عرضه این محصول رفع شده است.
به گفته وی با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی هر حلقه تایر وانتی و کامیونی و صرفه افتصادی آن برای تولیدکنندگان، اختلاف قیمت بالای آن در بازار آزاد کاهش یابد و موجب شد تا به نرخ عادلانه ای که انتظار می رفت در بازار دست یابیم.
این مقام مسئول در انجمن صنفی صنعت تایر همچنین در خصوص تولید تایرهای سنگین گفت: با وجود کاهش واردات تایرهای سنگین در حال حاضر مشکلی به لحاظ تامین این سایز از تایر در کشور وجود ندارد و موجودی انبارها بیش از نیاز بازار است.
به گفته تنها بر اساس گزارش سازمان حمایت موجودی انبارها تایرسازان در بخش تایرهای سنگین طی دی ماه ها امسال نسبت به مدت مشابه ۴ و نیم برابر بوده است.
وی معتقد است که اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی، حذف برخی استانداردهای اجباری و کاهش تعرفه واردات تایرهای سنگین به ۵ درصد در سال ۹۷ موجب واردات حجم گسترده ای از تایرهای سنگین و چندین برابر نیاز داخل به کشور شود این در حالی است که با وجود لغو برخی تصمیمات دولت و تغییر جریان واردات این سایز تایر در سال جاری، همچنان رسوبات آن در بازار وجود دارد و کماکان انباشت زیادی از تایرهای سنگین در انبارها را شاهدیم.
وی در ادامه در خصوص درخواست افزایش قیمت تایر برای سال آینده گفت: این درخواست بستگی به شرایط اقتصادی کشور سال آینده دارد اگر چه با توجه به تورم موجود این مساله باید محقق شود اما تایرسازان این موضوع را به سال ۹۹ موکول کردند.
این فعال در صنعت تایر همچنین به دغدغه تخصیص ارز مورد نیاز تایرسازان جهت تجهیزات تولید اشاره و اظهار داشت: مشکلی که مدتهاست مطرح اما توجهی نسبت به آن نمی شود موضوع تایرهای سگین رادیال و حمایت از طرح های تولیدی و عدم اختصاص ارز به تجهیزات تولید در این بخش است.
تنها با توجه به عدم توجه بانک مرکزی به خواست تولیدکنندگان افزود: معقول نیست که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات محصولی اختصاص یابد اما انتظار داشته باشند خرید ماشین آلات آن با ارز آزاد برای تولیدکنندگان صورت گیرد.
وی در پایان با اشاره به اختصاص ۱۰ درصد از تولیدات روزانه برخی کارخانجات تولید تایر به عرضه مستقیم در بازار گفت: این امر تاکنون در کنترل بازار تایر بسیار موثر بوده است و گریزگاهی برای مصرف کننده واقعی است که به تایر مورد نیاز با قیمت عادلانه دست پیدا کند.